18.11.2021

פסיקה תקדימית בתחום התכנון והבניה – בית המשפט התערב בתכנית של הותמ"ל

18.11.2021

פסיקה תקדימית בתחום התכנון והבניה – בית המשפט התערב בתכנית של הותמ"ל

שותפים

יהודה אילוק
יהודה אילוק שותף , תל אביב

בשנת 2014 חוקק החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), תשע"ד-2014, או בשמו הנפוץ – חוק הותמ"ל.

ואולם, לצד יכולת מהירה של קידום יכולת הבניה במתחמים רבים, פועלת הותמ"ל, כך נטען, לאישור מתחמים אלו בהליכים מהירים ודורסניים תוך פגיעה בישובים בעלי צביון כפרי כמושבים, קיבוצים וישובים אחרים.

לעמדת הח"מ, פעולותיה אלו של הותמ"ל לא תמיד נעשות עם בחינה מעמיקה ויסודית של השלכות התכנית על הישובים ויכולתם העתידית להתרחב.

במהלך שנת 2018 החלה הותמ"ל לקדם תכנית שנועדה להרחיב את היישוב פורידיס הקיים בסמוך לקיבוץ מעגן מיכאל. במסגרת קידום תכנית זו, ביצעה הותמ"ל מחטף כשהוסיפה לתכנית, זמן קצר לאחר הפקדה, מאות דונמים של שטחים חקלאיים מניבים משטחו של מעגן מיכאל, לשטח התכנית.
מטרת ההוספה היתה לטובת העתקת תשתיות שונות כגון קווי גז, דלק, תקשורת וכו'.

ואולם, במסגרת הוספת השטחים הנ"ל, בחרה הותמ"ל להתעלם מהסעיף בחוק הותמ"ל אשר אוסר עליה לכלול במסגרת התכנית שטחי תשתיות, אשר אינם משרתים בעיקרם את התכנית.

מסיבה זו, הגיש מעגן באמצעות משרדנו עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בחיפה לקבלת סעדיו לרבות בקשה לביטול התכנית או לחילופין לתיקונה באופן שיצמצם את הפגיעה במעגן מיכאל וכן תיקון התכנית כך שהיא תהלום את הוראות החוק.

בנוסף, במסגרת עתירת מעגן מיכאל נטען כי ביחס לפורידיס קידמו לאחרונה מוסדות התכנון שתי תכניות אחרות אשר היו אמורות לספק את הישוב פורידיס מכל ההיבטים: תעסוקה, מגורים וכדומה תוך מתן מענה מספק לתשתיות סביב היישוב. ואולם, מיד לאחר קבלת החלטה על הפקדת התוכנית, ועוד לפני שהתוכניות יצאו לפועל, פעלה הותמ"ל להרחיב את שטח התוכנית בשטחים נרחבים על חשבון שטחי מעגן מיכאל.
בהליך העלה מעגן מיכאל דרישה לבחון האם התכניות הקודמות שנערכו לפורידיס, לא נלקחו בחשבון הצרכים והדרישות, או שמא הותמ"ל ביקשה מראש שלא לכלול את השטחים הנ"ל במסגרת הליך תכנוני סדור ולמעשה לעשות שימוש בסמכותה כגוף הפועל במהירות, ויש לומר גם בדורסנות.

ואכן, לאחר עתירה מינהלית, אשר כללה דיונים רבים, הגשת חוות דעת ואף הפניה לדיון חוזר לדיון בותמ"ל, ניתן צו מניעה אשר מנע מהותמ"ל לפרסם את התכנית למתן תוקף, ביום 14.10.2021 ולאחר סבב דיונים ארוך, הגיעו הצדדים להסכמה, אשר קיבל תוקף של פסק דין בבית המשפט המחוזי בחיפה, כב' השופטת תמר שרון נתנאל, בהליך אשר הובילו עוה"ד שי גרנות והח"מ.

במסגרת פסק דין זה, אשר הינו הליך ראשוני מסוגו, תוקנה תכנית תמ"ל/1069 פורידיס – הכוללת בניה של 2,100 יח"ד, שטחי תעסוקה ומסחר, מוסדות ציבור ועוד, באופן שבו יוסט קו תשתיות לאומיות ארציות אשר כולל בין היתר את צינור הגז למיקום חדש, וזאת כאשר התכנון המקורי היה מביא לפגיעה ב כ-600 דונמים של קרקעות חקלאיות וגידולים רבים.

מדובר בהצלחה כבירה עבור הקיבוץ ועבור משרדנו, שהצליח להביא לראשונה להתערבות בית המשפט בהליך זה, בהוצאת צו ביניים ולעצירת פרסום התכנית למתן תוקף.

עו"ד יהודה אילוק הינו שותף במשרדנו ועוסק בתחום האגודות השיתופיות, נדל"ן ותכנון ובניה

תחומי עיסוק קשורים