04.07.2022

מחירי השכירות הדוהרים מזמנים עידוד שכירות ארוכת טווח

04.07.2022

מחירי השכירות הדוהרים מזמנים עידוד שכירות ארוכת טווח

שותפים

נרם אבו ח'יט
נרם אבו ח'יט שותפה, תל אביב

בעוד שמחירי הדיור זינקו ב-15.2% בשנה האחרונה, על הדרך, זינקו גם מחירי השכירות בישראל ברבעון הראשון של 2022 בשיעור מירבי של 19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
ההדף אחרי עליית מחירי הדירות עצמם מחלחל גם למחירי השכירות וכמו במחירי הדירות, גל העלייה הולך ומתגבר.
לפי נתונים חדשים שפורסמו לאחרונה, עליית שכר הדירה נרשמה כמעט ב- 30 ערים המובילות בארץ. העיר שמובילה בזינוק במחירי השכירות ברבעון הראשון של השנה היא תל אביב.
הסיבה המרכזית לעלייה של מחירי השכירות היא הפער בין הביקוש להיצע. הביקוש לדירות להשכרה עולה באופן מתמיד לאור הקושי של הציבור לרכוש דירה במחירי השוק של היום ובהתחשב בכך שההיצע לא גדל בהתאם לביקוש, בין היתר לאור המגבלות על משקיעי הנדל"ן שמשכירים את הדירות.
מי שקנו דירה ומשכירים אותה ירצו להגדיל את התשואה על ההשקעה שלהם והדרך לעשות את זה, חוץ מלמכור את הדירה, היא להעלות את שכר הדירה.
יש להוסיף למשוואה את העלייה החדה בריבית הבסיסית במשק בחודשים האחרונים. בנק ישראל כבר העלה את הריבית בחודש שעבר ב- 0.4% לאחר שבחודש אפריל ביצע העלאה של -0.25%. התוצאה היא שמחיר הכסף וההלוואות הפך ליקר יותר. הריבית עולה ואיתה מתייקרת גם המשכנתא של הרבה מאוד אנשים. חלק גדול מהאנשים האלה שההחזר החודשי שלהם יגדל במקרה הטוב במאות שקלים, קנו דירות ולא גרים בהן – מה שגורם להתייקרות בהחזר החודשי אשר מתגלגל לפתחם של שוכרי הדירות.
בישראל היום, למרות השתוללות המחירים – עדיין אין מגבלה על העלאת המחירים השנתית או פיקוח על חוזי השכירות. אחד הכשלים הקשים ביותר בענף השכירות, הוא הטווח הקצר של חוזי השכירות, שנמשכים בדרך כלל שנה. חוזים כאלה מתאימים בעיקר לרווקים וסטודנטים, ולא למשפחות עם ילדים. התוצאה היא שמי שגר בשכירות אינו יכול ליהנות מביטחון ומיציבות וייאלץ להיכנע בעל כורחו להעלאת מחיר יזומה מצד המשכיר, כאשר החלופה היא חיפוש אחר דירה אחרת בשוק משוגע.

ב-2017 תוקן חוק השכירות והשאלה, תשל"א- 1971, שמסדיר את יחסי השכירות בישראל, ונוספו לו הוראות שנועדו להוסיף הגנות לשוכרים ביחסי השכירות הנרקמים בינם לבין משכירים. עם זאת, לא חל כל שינוי בקשר לתקופת השכירות ולקביעת דמי השכירות וטווח התקופות בהסכמי שכירות נותר קצר כשהיה.

מאחר והגדלת מלאי הדירות למכירה אינו בהישג יד בטווח של השנים הקרובות, ומאחר וגם זוגות צעירים עמידים כנראה לא יצליחו לקנות דירות במחירים המקובלים היום, כל עוד מגמת העלייה במחירים תמשיך, הרי נותר לחשוב על הגדלה של היצג הדירות לשכירות מבוקרת ארוכת טווח.

פתרון שיכול לצנן את הזינוקים האלימים בשוק הדיור להשכרה, הוא השכרה מפוקחת לטווח ארוך. זוהי שיטת השכרה הקיימת באירופה ובארצות הברית, אבל בישראל אינה מפותחת דיה: שוק הדיור להשכרה בישראל הוא כמעט כולו פרטי, ואין בו חוקי שכירות עקביים. השכרה לטווח ארוך עשויה להציע דירות בבניינים חדשים, עם שכר דירה הוגן (צמוד למדד, עם אופציה לעליית מחיר מוגדרת מראש אחרי חמש שנים), שידוע מראש לשנים קדימה, עד עשר או עשרים שנה. ההשכרה כוללת שירותי בדק ותיקונים.

לשם קידום נושא הדיור ובכלל זה הקמת דירות להשכרה, הוקמה על פי החלטת ממשלה, החברה הממשלתית לדיור ולהשכרה בע"מ – דירה להשכיר, שהינה בבעלות מלאה של המדינה. ככל שתצליח המדינה בשנים הבאות לתמרץ יזמים להתקשר עימה בפרויקטים מהסוג הזה, ולבנות דירות באיכות גבוהה עם פיקוח הדוק של המדינה על מחירי השכירות, העלאתם ויישום התחייבויות היזם לתיקון ואחזקה, יביא הדבר את המשכירים בשוק הפרטי להתחרות עם המחירים והתנאים של שכירות ארוכת טווח מה שיגרום להוזלת דמי השכירות וליציבות גם בשכירות פרטית.

תחומי עיסוק קשורים