27.12.2022

מה דינו של חוזה קיים עם חברה שנפתחו כנגדה הליכי חדלות פירעון?

27.12.2022

מה דינו של חוזה קיים עם חברה שנפתחו כנגדה הליכי חדלות פירעון?

בתקופה האחרונה נרשם זינוק במספר הבקשות לפתיחת הליכי חדלות הפירעון בעניינן של חברות. מגמה זו מכה בחברות מסקטורים מגוונים, כאשר חלק משמעותי מהן מגיעות מסקטור ההיי-טק והטכנולוגיה. בתקופה כזו חשוב לזכור כי חוזה עם חברה שניתן כנגדה צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון, שמועד כריתתו קדם למועד מתן הצו לפתיחת הליכים, כפוף להתאמות מסוימות.

אין בפתיחת הליכי חדלות פירעון לגבי חברה או היותה בחדלות פירעון כדי להביא לביטולו של חוזה קיים או להקנות לצד השני לחוזה זכות לבטלו, גם אם נקבע בחוזה כי החוזה יתבטל בנסיבות אלה או שנקבעה בו הוראה המקנה לצד השני לחוזה זכות לבטלו בנסיבות אלה. חוק חדלות הפירעון אוסר על החלת הסכמה כזו על מנת למנוע סיום חוזים שהחברה שבקשיים צד להם, מצב שככל הנראה יקטין את סיכויי שיקום החברה.

במקרה שחברה חדלת פירעון הפרה חוזה והצד השני לחוזה מעוניין לנצל את זכותו לביטול, רשאי הנאמן של החברה לפנות לבית המשפט בבקשה להורות כי אין לבטל את החוזה על אף מחדלי החברה. בית המשפט רשאי להיעתר לבקשת הנאמן אם ישתכנע שהחוזה הכרחי להתאוששות הכספית של החברה או שהחוזה יאפשר להגדיל את שיעור ההחזר לנושים. תנאי נוסף הוא כי החברה תקיים את התחייבויותיה על פי החוזה מיום מתן החלטת בית המשפט. אם בית המשפט יורה כי לא יבוטל החוזה, כל התחייבויותיה של החברה על פי החוזה, שנצברו מיום מתן צו פתיחת הליכים, יעמדו במקום הראשון בסדר העדיפות לתשלומי החובות.

נאמן של חברה שנפתחו כנגדה הליכי חדלות פירעון רשאי גם לפנות לבית המשפט בבקשה להמחות חוזה לצד שלישי, ללא קשר לכל איסור המחאה בחוזה. בית המשפט רשאי להורות על כך אם הנאמן ישכנע כי ההמחאה נחוצה להתאוששות הכספית של החברה או שההמחאה תאפשר להגדיל את שיעור ההחזר לנושים. תנאי נוסף הוא שההמחאה לא תגרום נזק לצד השני בחוזה.

על נאמן שברצונו לבטל חוזה קיים שהחברה חדלת הפירעון צד לו, להודיע על הכוונה הזו לצד השני לחוזה. אם הצד השני סירב לביטול החוזה, תוגש על ידי הנאמן בקשה לבית המשפט לאישור הביטול של החוזה. בית המשפט יאשר את הביטול רק לאחר ששמע את עמדתו של הצד השני, וכן, אם ראה כי ביטול החוזה הוא צעד נדרש שיסייע לשיקומו הכלכלי של התאגיד או יסייע בהגדלת סכום החוב שישולם בסופו של דבר לנושים.

 

 

 

***

הבהרה: כל סקירה ו/או מידע המובא במסגרת זו אינו מיועד להצגה או להעתקה, בשום אופן ובשום צורה, והשימוש בסקירה ו/או במידע דלעיל הינו באחריות המשתמש בלבד. מובהר כי אין המידע האמור מהווה תחליף לייעוץ משפטי.

 

 

תחומי עיסוק קשורים