28.12.2022

כינוס של פרויקט תמ"א 38 – שבסטטוס "תקוע"

28.12.2022

כינוס של פרויקט תמ"א 38 – שבסטטוס "תקוע"

עורכי דין

קורל קורנבלום
קורל קורנבלום עורכת דין, תל אביב

קיימת קונספציה שגויה בה מצויים בעלי דירות בפרויקט תמ"א 38 לפיה החברה היזמית שקיבלה על עצמה לקדם את הפרויקט עבורם היא זו השולטת בתהליך והם נתונים למורת רוחה. בסקירה קצרה זו ננסה להסביר לבעלי הדירות כי לא כך הם פני הדברים ולתת כלים להתמודדות עם יזמים סוררים.

כאשר היזם אינו מקדם את הפרויקט עשויים הדיירים למצוא את עצמם חיים באתר בנייה במשך תקופה ארוכה, דבר אשר ישפיע לרעה על איכות החיים שלהם, ובנוסף הדיירים החדשים אשר רכשו את הדירות החדשות בבניין עשויים שלא לקבל פיצויי בגין האיחור במסירת דירת במועד ואף חמור מכך עשויים שלא לקבל את דירתם. במקרה כזה, בעלי הדירות בפרויקט התמ"א 38 אינם חייבים להישאר כ"בני ערובה" של החברה היזמית ויש בכוחם לפנות לבית המשפט לצורך מינוי כונס נכסים אשר ישלים במקום החברה היזמית את הפרויקט, תחת מטריה של בית המשפט.

כונס הנכסים ידאג להתקשר עם מומחה לצורך עריכת דוח אפס חדש ועדכני אשר יעריך את העלויות לסיום הפרויקט אל מול מקורות המימון, יערוך תכנית עסקית-כלכלית, יפנה לגופים מממנים לצורך קבלת הלוואה להנעת הפרויקט, לרבות לגוף שמימן את הפרויקט קודם לכינוס נכסי החברה היזמית, ימכור את הדירות הנוספות בפרויקט, יפעל לקבלת ההיתרים הדרושים, התקשר עם בעלי מקצוע דרושים (קבלן, מפקח וכו') והכל כאמור תחת פיקוחו של בית המשפט ובאישורו.

דוגמא ניצחת לכך היא תביעה הצהרתית ובקשה למינוי כונס הנכסים שמשרדנו הגיש עבור דיירים בפרויקט תמ"א 38 בבת ים, שם הדיירים נאלצו להתמודד עם פרויקט תקוע ברמת השלד מזה שנים רבות כאשר, בו היו בין היתר חוטי החשמל חשופים ושיטפונות מהגשמים, אשר היוו יחדיו סכנה בטיחותית מהמעלה הראשונה.

משרדנו, אשר הינו בעל ניסיון עשיר בתחום חדלות הפירעון בכלל ובתחום הבנייה בפרט, מונה בהסכמת כל הצדדים לכונס הנכסים של החברה היזמית ובימים אלו ממש מסתיימת בהצלחה הבנייה של הפרויקט ובעת הקרובה ימסרו הדירות. הצלחה זו שמורה קודם כל לדיירים שלקחו אחריות על מצבם ופעלו לצורך יצירת מציאות אחרת עבורם אל מול היזם שחדל לתפקד והפר את התחייבויותיו כלפיהם.

פעולה שהדיירים עשויים לנקוט לצורך מיצוי זכויותיהם והשלמת הפרויקט הינה מיטבית אף עבור כלל הצדדים. כך, פעמים רבות, לאחר נקיטת הליכים משפטיים על ידי הדיירים, הגוף המממן את הפרויקט (בנקים, קרנות וכו') עשויים להצטרף להליכים ולתמוך במהלך של הדיירים או לחילופין להגיש בקשות מטעמם. יתרה מכך, פעולה זו אף עשויה להיטיב עם החברה היזמית אשר בעצם מתן צו הכינוס מוקפאים כל ההליכים כנגדה ועתה עליה לפעול בהתאם להוראות בית המשפט ותחת הגנתו.

***

הבהרה: כל סקירה ו/או מידע המובא במסגרת זו אינו מיועד להצגה או להעתקה, בשום אופן ובשום צורה, והשימוש בסקירה ו/או במידע דלעיל הינו באחריות המשתמש בלבד. מובהר כי אין המידע האמור מהווה תחליף לייעוץ משפטי.

 

 

תחומי עיסוק קשורים