17.11.2022

אל תתקשרו אליי! – התיקון לחוק שמגביל פניות שיווקיות לצרכן

17.11.2022

אל תתקשרו אליי! – התיקון לחוק שמגביל פניות שיווקיות לצרכן

שותפים

טלי מילנר ליבה
טלי מילנר ליבה שותפה, תל אביב
גד אנושי
גד אנושי שותף , תל אביב

עורכי דין

מיכאל סטופל
מיכאל סטופל עורך דין, תל אביב

בחודש נובמבר 2020 פורסם תיקון 61 לחוק הגנת הצרכן, תשמ"א-1981 (להלן: "התיקון" ו-"החוק", בהתאמה), כאשר מטרתו היא להבטיח כי גופים שונים לא יוכלו להטריד את הצרכן בישראל באמצעות שיחות טלפון שיווקיות ופרסומיות. התיקון קובע כי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן (להלן: "הרשות") תקים ותנהל מאגר מידע, אשר ירכז מספרי טלפון של צרכנים שלא מעוניינים כי עוסקים או מי מטעמם יפנו אליהם טלפונית לצורך פניות שיווקיות (להלן: "המאגר" או "מאגר 'אל תתקשרו אלי'").

התיקון מוסיף על ההגבלות הקבועות בחוק התקשורת (בזק ושירותים), התשמ"ב-1982 ("חוק הספאם"), לעניין פניה אל צרכנים בדרכים אחרות (שלא באמצעות שיחות טלפון) לצורך פרסומת, כגון באמצעות מסרונים, דואר אלקטרוני, הודעות מוקלטות ופקס. עם זאת, חוק הספאם קובע שאין לפנות אל הצרכן לצורך פרסומת בדרכי ההתקשרות המנויות בו אלא אם ניתנה הסכמתו המפורשת של הצרכן לכך (opt-in), בעוד שבענייננו, התיקון קובע שאין לפנות אל הצרכן טלפונית בפניה שיווקית אם מספר הטלפון שלו מופיע במאגר – כלומר, עד שהמספר לא רשום במאגר ניתן לפנות אליו טלפונית (היינו, מדובר ב-opt-out).

לפי החוק, "פניה שיווקית" הינה פניה של עוסק לצרכן באמצעות שיחה למספר הטלפון שלו (לרבות שיחה בתקשורת אלקטרונית) במטרה להתקשר בעסקה, בין תוך כדי הפניה ובין במועד מאוחר יותר, ובכלל זה הצעה לקבל נכס או שירות ללא תמורה, בהנחה או תוך מתן הטבה.

התיקון מסדיר את זכותו של הצרכן לרשום, לעדכן או להסיר מספר טלפון (אחד או יותר, נייד או נייח) מהמאגר וכן את האיסור על עוסק (או מי מטעמו) לפנות לצרכן שמספר הטלפון שלו רשום במאגר בפניה שיווקית או במטרה לשכנע את הצרכן להסיר את מספר הטלפון שלו ממאגר 'אל תתקשרו אליי'. בהתאם, עוסק אשר מעוניין לבצע פניה שיווקית, מחויב לוודא ראשית שמספר הטלפון אליו הוא מבקש לפנות אינו רשום במאגר. עוד קובע התיקון כי אם הפניה השיווקית נעשית על ידי עוסק מסוים מטעם עוסק אחר, יראו את הפניה כאילו נעשתה גם על ידי העוסק האחר.

מכוח התיקון, ביום 30 ביוני, 2022, אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את תקנות הגנת הצרכן (מאגר להגבלת פניות שיווקיות), התשפ”ב – 2022 (להלן: "התקנות"). לעיון בפרסום התקנות ברשומות >> לחצו כאן.

בהתאם לתקנות, צרכנים שלא רוצים לקבל שיחות טלפון שיווקיות מעוסקים ו/או מגופים מסחריים, יכולים להכניס את מספר(י) הטלפון שלהם למאגר באופן מקוון באמצעות אתר הרשות או על ידי שיחת טלפון, כפי שיפורסם באתר האינטרנט של הרשות.

התקנות ייכנסו לתוקף החל מיום 1 בינואר, 2023; ממועד תחולתן, עוסק המבקש לבצע פניה שיווקית לצרכן יהיה חייב לבדוק אם מספר הטלפון של הצרכן מצוי במאגר, טרם פנייתו אל הצרכן. ככל שהתשובה לכך תהיה חיובית, העוסק יהיה מנוע מלבצע את הפניה השיווקית כאמור.

על אף האמור לעיל, התיקון לחוק מונה מספר נסיבות ו/או סוגי פניות מוחרגות, אשר אם מתקיימות, יוכל העוסק לפנות בפניה שיווקית לצרכן אשר מספרו רשום במאגר, אולם על העוסק נטל ההוכחה שהנסיבות מתקיימות וכי הצרכן נתן את הסכמתו: (א) הצרכן פנה אל העוסק וביקש ממנו שיחזור אליו באמצעות שיחה; (ב) עסקה מתמשכת בין עוסק לצרכן, כאשר העוסק פנה אל הצרכן בתקופת העסקה ולגבי אותה עסקה בלבד (למעט הארכת העסקה הקיימת, אלא אם כן הצרכן ביקש מיוזמתו להאריך את תקופת העסקה המתמשכת); (ג) עוסק שהצרכן נתן לו הסכמה מפורשת במסמך נפרד בכתב, ובלבד שההסכמה לא הושגה באמצעות פניה טלפונית למספר של הצרכן. ההסכמה תהיה בתוקף לשנה אך הצרכן רשאי לחזור בו מהסכמתו קודם לכן או להאריכה בשנה בכל פעם; (ד) צרכן שפנה מיוזמתו לעוסק ונתן לו הסכמה מפורשת לפניה שיווקית אליו מאותו עוסק. ההסכמה תהיה בתוקף לשנה, אולם הצרכן רשאי לחזור בו מהסכמתו בכל עת.

התקנות מפרטות, בין היתר, כיצד צרכנים יכולים להגיש בקשה לרישום / לעדכון / להסרה של מספר הטלפון שלהם במאגר, כיצד עוסקים וצרכנים יכולים לברר מידע מהמאגר, אמצעי הגישה למאגר על ידי צרכנים ועוסקים, ועוד.

לצורך בירור מידע מהמאגר, העוסק צריך לבצע רישום חד פעמי למערכת המאגר באזור המיועד לעוסקים.  לאחר השלמת הרישום, יוכל העוסק לבצע בדיקות לגביי מספרי טלפון שונים באמצעות הקלדה של מספר(י) הטלפון במאגר, באמצעות קובץ ייעודי או ממשק להעברת נתונים שיופיע באזור המיועד לעוסקים במאגר, או באופן דיגיטלי אחר עליו תחליט הרשות. בהקשר זה, ביום 7 ביוני 2022 פורסם באתר הרשות מסמך ממשקי API אשר מיועד לחברות הטלמרקטינג המעוניינות להתחבר לממשק של פרויקט "אל תתקשרו אליי"; מטרת המסמך היא לפרט את דרכי החיבור והשימוש של ה-API כאשר בעזרת הממשקים תוכלנה החברות להעביר מספרי טלפון לבדיקה במאגר. לעיון במסמך >> לחצו כאן.

את הבדיקה של מספר(י) הטלפון נדרשים העוסקים לבצע כאמור לפני הפניה השיווקית לצרכן, ובפרק זמן של לא יותר מ-15 ימים טרם ביצועה. עם ביצוע הבדיקה, יקבל העוסק את רשימת מספרי הטלפון ששלח לבירור בניכוי מספרי הטלפון הרשומים במאגר – כלומר, העוסק יקבל רשימה של מספרי הטלפון שמותר לפנות אליהם בפניה שיווקית.

לפי התקנות, עוסק שביצע פניה שיווקית למספר טלפון שהיה רשום במאגר, אבל המספר לא היה רשום במאגר במועד שבו ביצע העוסק את הבדיקה (ככל שביצע אותה בהתאם לתקנות, היינו, לפני ביצוע הפניה ובטווח של לא יותר מ-15 ימים טרם ביצועה) – לא ייחשב כמפר של ההוראות.

מנגד, פניה שיווקית למספר טלפון שרשום במאגר בניגוד להוראות החוק, מהווה הפרה אשר בגינה ניתן להטיל עיצום כספי בגובה של 46,080 ₪ כשהמפר הוא תאגיד או עיצום כספי בגובה של 25,610 ₪ כשהמפר הוא אינו תאגיד, אף אם מדובר בפניה שיווקית בודדת למספר טלפון הרשום במאגר. במידה שההפרה המיוחסת לעוסק נעשתה בנסיבות מחמירות, כלומר נגעה למספר רב במיוחד של צרכנים, הרשות תהיה רשאית להטיל עיצום כספי ששיעורו פי אחד וחצי מסכום העיצום הכספי הנ”ל. בנוסף, לממונה על הרשות תהיה סמכות להוציא צווים מנהליים לצורך הפסקה, מניעה או תיקון של הפרות מסוימות של החוק.

התקנות קובעות עוד כי עוסק רשאי לברר מהם המספרים שהעביר לבדיקה במאגר ואת המועדים שבהם הוא ביצע את הבדיקה.

לפי דברי הרשות, במהלך החודשים נובמבר ודצמבר 2022, יוכלו עוסקים להירשם למערכת המאגר באזור הייעודי לעוסקים באתר הרשות ולבצע בדיקות מקדימות והדרכות כהיערכות לקראת כניסתן לתוקף של התקנות. אנו ממליצים ללקוחותינו אשר עוסקים בפניות שיווקיות טלפונית להקדים ולהיערך לכניסת ההוראות האמורות לעיל לתוקף, ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה בנושא.

 

______________________________________________________________________________

הבהרה: כל סקירה ו/או מידע המובא במסגרת זו אינו מיועד להצגה או להעתקה, בשום אופן ובשום צורה, והשימוש בסקירה ו/או במידע דלעיל הינו באחריות המשתמש בלבד. המידע המובא לעיל הוא בגדר מידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.